CANLI İZLEMEK İÇİN TIKLAYIN..
Güncel Blog Sayfası * Online Tv Sayfası * Canlı Maç Seyret * Ödev Sitesi * Yemek Tarifi * Bedava Backlink * Cep Telefonu * Free Backlink * SEO Yarışmaları * Memur Blog * Türk Filmi İzle * Yalan Dünya Dizisi * Koyu Kırmızı Dizisi * Ayrılık Olmasa Dizisi * Ha Babam Uzay Dizisi * SEO Yarışmaları * Memur Blog * Güncel * Güncel Blogcu * Günlük Gazeteler * Kimineli Blog

20 Şubat 2009 Cuma


ON GÜNDE KUSURSUZ BELLEK

Yazarı : Dr. Joyce BROTHERS, Edward P.F.EAGON

I.BÖLÜM

Gerekeni, gerektiğ i anda ve yerde hatı rlamanı z için, belleğ in (hafı zanı n) sihirli gücü:

Hiç kimse unutkan biri olmak istemez. Çoğ u kez ‘Dilimin ucunda’ deyimini kullanmak durumunda kalmı şsı nı zdı r. Her zaman, hatta şu anda bile, bellek aksamaları nı zı giderebilirsiniz.

Dilerseniz hatı rlama gücünüzü on gün içinde on katına çı kartabilirsiniz. Aslı nda bu yetenek herkeste mevcuttur. Bu eşsiz yeteneğ in tam kapasiteyle işletilmesi, onu kullanmayı istemeye bağ ılı dı r ve ‘istemek’ yeterlidir. Her alanda veriminizi artı rmak ve aklı nı zdan geçirdiğ iniz en olmayacak umutları bile aşacak hedeflere erişmek sizin elinizde.

Sı radan bir insan, belleğ inin sadece % 10’unu kullanabilir. Bununla birlikte içimizde zihinsel gücümüzden % 100 yararlanmamı zı sağ layacak bir yetenek uyumaktadı r.

Hafı za, hiç ara vermeden, sürekli çalı şan zihinsel bir mekanizmadı r.

*Verimli bir hafı za yoksa, çok şey yapılmadan kalı r.

*Verimli bir hafı za yoksa, birçok önemli hedefe ulaşı lamaz.

*Verimli bir hafı za yoksa, hayatı n değerli diye sunduğ u şeylerin büyük kı smı yitirilir.

Her şeyden önce bellememiz gereken bir gerçek: Kötü Bellek Yoktur! İyi ve kötü diye bilinen belleklerin tek farkı , hatı rlama teknikleridir. Bu kitapta da anlatı lan hatı rlama tekniklerinden başka birşey değ ildir.

Belleğ i yaşanmı ş, işitilmiş ve okunmuş olan herşeyi sayı sı hesapsı z çekmecesi bulunan dev bir dolaba benzetebiliriz. Kullanacağ ı mı z bilginin çekmecesini açar, yardı mcı bilgilerle destekleyebiliriz. Bir şey zihinde ilgi alanına göre kalı r veya kalmaz. Mesela, dün veya herhangi bir zamanda sokağa çı kmı şsı nızdı r.

Yolda tanı dı k bir kimseye rastladı nı z mı ?

Rastladı ysanız, bu tanı dı ğını z nası l giyinmişti?

Yolda bir kimseyle konuştunuz mu?

Ne üzerine konuştunuz?



Herhangi bir mağ azanı n önünden geçtiniz mi?

Vitrinine neler konmuştu?

Vereceğ iniz cevapları iyice düşünün ve her ayrı ntı yı hatı rlamaya çalı şı n. Beyninizin ilginç bir işleme tarzı açı ğa çı kacaktı r. Beyninizde kalan ilgi alanını za giren olaylar olduğ unu göreceksiniz.

Bundan sonraki her bölümde (kitapta ‘gün’ deniliyor), bellek gücünüzdeki % 10’luk artı şı göreceksiniz Şu ana kadar sı radan bir insanı n belleğ ine sahipsiniz.

% 100

% 90

% 80

% 70

% 60

% 50

% 40

% 30

% 20

% 10 Normal verim

İKİNCİ GÜN:

Bu bölümde iyi bir belleğ e giden yolda iki önemli işaret taşı nı göreceğ iz.

Hayatta yaptı ğ ımı z herşeyin bir nedeni, bir gerekçesi vardı r. Verimi yüksek, güçlü bir belleğ e giden bu yola çı kmamı zı n gerekçesi ne?

Hatı rlarsanı z, yazarı mı zı n gerekçesi para kazanmaktı . Bunun için hiç de bilmediğ i boks alanı nda bir yarı şmada binlerce dolar para kazanmı ştı .

Gereç, otomobilinizin deposuna koyduğunuz benzin gibidir. Yani sizi harekete geçirecek, güç verecek kaynaktı r. Sonra sadece istemek kalı r. İstemeniz marş motorunuzdur. Motor çalıştı mı , beyin motoru harekete geçer ve isteğ iniz gerçekleşene kadar stop etmeyecektir.

BELLEK, GEREKÇENİN ŞİDDETİ ÖLÇÜSÜNDE GELİŞİR

Bu cümleyi bir defa daha okuyun. Yüksek sesle okuyun. Şimdi kitaba bakmadan



tekrarlayı n. Sonra da kaleminizi alı p bu cümleyi yazı n.

Verimli bir bellek için sadece tekrar yeterli değ ildir. Mesela, telefonunuzu günde kaç defa kullanı rsı nı z? Numaratörü kaç defa çevirirsiniz? Cevabı nı z ‘defalarca’ olacaktı r.

Peki, numaratörün iç tablası nda harfler var mı dı r? Varsa, büyük harfler mi? Küçük harfler mi? Renkleri ne? Defalarca bakmı ş olmanı za, ve defalarca kullanmı ş olmanı za rağ men bu soruları doğ ru olarak cevaplayacağ ı nı zı sanmı yorum.

O halde hafı za için sadece tekrar bir işe yaramaz. Tekrar, gerekçeyle anlam kazanı r. O halde belleğ in ikinci temel kuralı:

Gerekçe + Tekrar = Bellek Sağ lamlığ ı dı r.

Bellek motifini hiçbir zaman gözden kaçı rmayanlar, sadece onlar amaçladı kları hedefe çabuk, kolay ve olabilecek en büyük başarı yla erişebilirler.

Onun için aşağ ı daki noktaları içeren açı k listeler yapmanı z lazım.

1-Verimi yüksek bellek için nedenleriniz?

2-Mükemmel bellekten beklediğ iniz yararlar?

Bunları bir kağ ı da yazı nız. Bu kitapta ‘Yazı nı z!’ denilen yerler yazı lmazsa, başarı lı olunamaz.

Belleğ in üçüncü temel kuralı ise:

Hatı rlama yeteneğ i ne kadar zorlanı rsa, sağ lamlığ ı da o kadar gelişir. Ayrı ca yakı n hedefler de bellek eğ itiminde önemlidir.

Ş unu asla unutmayı nı z: Bellek gerekçeye göre gelişir.

Gerekçe + Tekrar = Bellek Sağ lamlığ ı

Hatı rlama tekniğ inin zorlaması .

% 50

% 40

% 30

% 20 Bellek gerekçesi

% 10 Normal verim

ÜÇÜNCÜ GÜN:



Verimli bir bellek için üçüncü adı m keyfe bağ ı mlı lı ğ ı ve bağ ı msızlı ğ ı bir kenara bı rakı p hedefe yürümektir.

‘Ah! Ş u anda keyfim hiç yerinde değ il. Birşey yapamam!’

‘Bugün çalı şmak hiç işime gelmiyor’

‘Ş imdi başka şeyler yapayı m daha iyi’

Bu bahanelerin her biri işten kaçmaktan başka birşey değ ildir.

Ertelemek her ne sebeple olursa olsun, güvensizlik oluşturur. İsteksizlik şu andan itibaren özür olarak değ erini kaybetmiştir.

İş yapmanı n keyifle bir bağ lantı sı yoktur. Çalı şmaya hiç de hevesli olmadığ ı nız günlerde de önemli işler yapmı ş, buna karşı lı k yataktan kalktığ ını z zaman bazı günler hiçbir işe başlayamadı ğ ı nız olmuştur. İnsanı n keyfinin olup olmaması bağ layı cı değ ildir. Bu ruh haletini yenebilirsiniz; ama nası l?

İlk Adım: Gelgeç hedeflere hedef olmayı nı z. Çünkü bunlar zaman öldürme canavarı ndan başka birşey değ ildir. Bellek gücünüzü artı rmak istiyorsanı z, işinize hemen başlamalı sı nı z.

İkinci Adım: Her işe derhal girişin. Girişmek istediğiniz işe hemen girişmezseniz, kaybedersiniz. Erteleme (1 dakika bile olsa) yarı n bir saat oluverir. Unutmayını z: Her İş e Derhal Girişiniz.

Üçüncü Adım: Başladı ğ ı nız her işin sonunu getiriniz. şimdiye kadar yaptı ğı nı z şeylerin üstüne yatmanı z için çok erken.

Bütün benliğ iyle bu üç kurala göre hareket eden asla keyfinin kölesi olmayacaktı r.

Özürlerin en göze çarpanı : ‘Öğ renmek beni yoruyor!’ ‘Yorulan beynimden arada bir istirahatı esirgememeliyim’. Nice insanlar, ‘durmuş’ ya da ‘yorgun düşmüş’ beyinden yakı nı rlar. Oysa böyle birşey yoktur.

Bellek dorukları yani hatı rlama günün hangi saatinde olduğ u, kişisel tecrübelerle bilinebilir. Psikoloji deneylerinin neticesi, saat 20.00 ile 22.00 arası nda hatı rlama gücünün ikinci doruğ una çıktı ğı nı saptamı ştı r. Birinci zirve uyandı ktan sonraki 2 saattir.

Keyif bağlı lı ğı ndan kurtaracak en güvenilir araç, bedeni rahatlatacak koşullardan sakı nmaktı r.

Başarı da doruk noktası nı amaçlamak için kumaştan kaplaması olmayan bir iskemleye oturmaktı r.

Bedensel gevşeme keyif canavarı nı n en büyük müttefiğ idir. Rahat bir ortamda yapı lan bir toplantı nın konforun azaltı ldı ğı bir ortamda yapılan toplantı dan daha verimsiz



olduğ u araştırmalarla ve tecrübelerle sabittir.

% 30 keyfe gem vurmak

% 20 Bellek gerekçesi

% 10 Normal verim

DÖRDÜNCÜ GÜN

Hatı rlanacak şeye anlam kazandı rı n.

Unutmayı nı z:

*Herşeyin bir anlamı olmalı dı r.

*Tutamak noktaları bulun ve bunlardan yararlanı n

*Anlam ne kadar büyük lorusa, bellek de o kadar iyi olur.

*Tutamak noktaları nı za daha derin anlamlar verin.

*Herşey anlam kazanabilir. Yeter ki zihinde tutmak zorunluluğ unu hissedin. Bu bir makinenin seri numarası , telefon numarası vs. olabilir.

Örneğ in: 235812 rakamı nası l anlam kazanı r.

2(+1)= 3(+2)= 5(+3)= 8(+4)= 12

Mesela:

Ş emsiye: 1 (Her zaman bir çubuklu olur)

Ayakkabı = 2 (Her zaman bir çift yani iki tane olur)

Pasta çatalı = 3 (Her zaman üç dişli olur)

Oyun masası = 4 (Her zaman dört ayaklı olur)

Eldiven= 5 (Beş parmaklı olur)

Sı raya koyarken sı ranı n mana ile alakası na dikkat edin.

Ya da manav için hazı rladı ğ ı nı z, armut, elma çilek, bamya, fasulye, dereotu,ceviz alacaksı nı z. Kolayca akı lda kalması için

Armut:A



Bamya:B

Ceviz:C

Dereotu:D

Elma:E

Fasulye:F

Başka türlü de düzenleyebiliriz:

Mesela, Ekmek, Salam, Makarna, Ampul, limon alacaksanı z:

Salam

Ekmek

Limon

Ampul

Makarna

gibi bir sı ralama yapabilirsiniz.

Yapacağ ı nı z iş alacağ ı nı z şeylerin sadece baş harflerini hatı rlamanı z yeter.

Bir telefon numarası 19 19 39

Bu 1.9.1939 ikinci dünya savaşı nı n başlangı ç tarihidir. Daha kı sa bir numara: 14 92

1492-Kristof Kolomb’un Amerika’yı keşfi.

2244 (Ne demektir? 2x2=4)

3618 (Ne demektir? 3.6=18)

2468 (Ne demektir? 2+2+2+2)

2173 (Ne demektir? 21:7=3)

Bir tekstil firması modelleri her defası nda bir kodla ifade etmeyi keşfetti.

T.B= Taş bebek

M.T= Makineli Tüfek



M.K= Monte Kristo gibi.

Aşağ ı da 10 maddelik listeler göreceksiniz. Bu listeleri iyice okuyun sonra kitabı kapatı p sı raları nı bozmadan yazmayı deneyin.

Liste A Liste B Liste C

1-BU1-KIZ1-OTOMOBİL

2-KÜÇÜK2-OYNUYOR2-KİTAP

3-KIZ3-BEBEK3-GÖK

4-BUNLA4-ENTARİ4-YİYECEK

5-UZUN5-ÇORAP5-İŞ

6-TAŞ LI6-PAPUÇ6-AĞ AÇ

7-YOLU7-ŞAPKA7-YARDIM

8-KOŞARAK8-ARABA8-İSKEMLE

9-EVE9-DİNGİL9-TAŞ

10-GİTMİŞ 10-TEKER10-GÜĞ ÜM

Bu listeleri zihinden yazı p, yazamadı ğını zı kontrol edin ve sonuçları karı şlaştırı n.

Birinci liste kolaydı. İkinci dizide biraz daha zorlandı nı z. En zoru muhakkak ki üçüncü gruptu.

Ya şöyle nası l? Bu kı z bebeğ iyle oynuyor, ona bir entari, sonra da çorap pabuç, şapka giydiriyor ve bebeğ ini bir dingili ve bir tekeri eksik arabaya oturtuyor. Daha kolay değ il mi? Çünkü kelimelere manalar verdik ve birbirine bağ ladı k. Peki C listesi:?

Onu da Otomobil-kitap, gök-yiyecek, iş-ağ aç, yardım-iskemle, taş-güğ üm gibi ikililerle yazalı m.

Bir de ritimle deneyin. Önce D sonra E listelerini başlama ve bitim saatlerini yazarak deneyin

Başladı m...

Ş imdide E listesine anlam

LİSTE D LİSTE E katmayı deneyin



1-Deriz1-Gü1-Gü1-Gü+zel

2-Ev2-Tü2-TÜ2-Tü+nek

3-Yol3-Bü3-Bü3-Bü+tün

4-Ak4-Pen‘‘

5-Gök5-Ke‘‘

6-El6-Si‘‘

7-At7-Di‘‘

8-Eş8-Yo‘‘

9-Taş9-Za‘‘

10-Dil10-Ka‘‘

Bitirdim... Görüldüğ ü gibi bu şekilde daha kolay anlaşı lı r ve zihne çabuk nakşolunur. Burada önemli olan hatı rlamak değ il, sırası yla hatı rlamaktı r.

Bir de tutamak noktası metodunu deneyelim:

1-’Ben’Bir tek kişi demektir; beni kendimi amaçlıyor= ben

2-Ayakkabı =Her zaman bir çift giyilir= iki

3-Ş ey=Her şeyin iyisi üçtür= üç.

4-Masa=masanı n dört ayağ ı olur= dört

5-Parmak=Her elin beş parmağ ı olur= beş

6-Cadı =Çok sevilen bir çocuk masalı: Sabah tam altıda gelir= küçük tatlı cadı

7-Hafta=Her hafta yedi gündür= yedi

8-Gece=Geceler sekizde başlar= sekiz.

9-Sinema=Sinemaları n saati genellikle dokuzdur= dokuz

10-Zenci=On küçük zenci ünlü bir kitaptı r, oyundur= on

Kapatı p kavramları zihinden doğ ru sı rası yla söylemeyi deneyin. Daha kolay söyleyiverdiniz. Niçin? çünkü anlam kazandı rdı nı z. Peki bu 10 kelimelik listeyi hayatta nası l kullanacağ ı z? Bir insanı n günlük programı şöyle olsun:



saat 9

saat 10 BERBER

saat 11

saat 13 GÖZ DOKTORU

saat 14 SEYAHAT ACENTASI, TATİL İÇİN BİLET

saat 16 BEDİR’DE AKŞ AM ÇAYI.

Saat 10-10-zenci-10-küçük zenci-zenci kı vı rcı k saçlı-saç- berber

saat 13-Yani saat 1-1-ben-bekleme odası nda yalnı z-doktor-göz doktoru-saat 14-

saat-2-2-ayakkabı lar-ayakkabı lar oda kapı sı nı n dı şında-otel-tatil-seyehat-seyehat acentası -bilet.

saat 16-yani 4-4-masa-masada çay-Bedir’de çay.

Bunun tersi de yapı labilir.

Göz doktoru-doktor yardım eder. Kime?-bana-bu benim-ben:1:saat-13 gibi. Artı k randevuları nı zı n karmakarı şı k olacağ ı nı zannetmiyorum.

Bu metod bir konuşma hazı rlarken de kullanı labilir. Konunun ana başlı kları n anlamlı terimlerle destekler ve unutmayacağ ı mı z noktaları konuşma bölümleri yaparı z.

Başka bir hatı rlama tekniğ i de kafiyeli kı sa ve manzum şiirlerdir.

Abraham Lincoln’un yardımcı sı kimdir? Ş u andan itibaren hiç unutmayacaksını z Hamlin’i.

Bir diğ er teknik de bildiğ imiz olaylarla bağ lamaktı r. Telefon numaraları , katalog numaraları bu yolla akı lda tutulabilir.

1517-Ridaniye Zaferi 1848 -Almanya’da ihtilal 1879= 1979 - (eksi)100= 1979-100= 1879 gibi

Bir başka yöntem de hatırlanacak şeyi geçici olarak canlandı rmaktı r. Dramatize olaylar da ayrı ca kalı cı olaylardı r. Siyah fona yazı lmı ş beyaz yazı lar, beyaz fona yazı lmı ş siyah yazı lardan daha kalı cı dır.

% 40-Tutamak noktaları

% 30-Keyfe gem vurmak



% 20-Bellek gerekçesi

% 10-Normal verim.

BEŞİNCİ GÜN

Hiç unutmayın:

Kendinize bir hedef seçin

Bu hedefi hiç gözden kaçı rmayı n

Son amacı nızı kendinize ara hedefler belirleyerek en hı zlı biçimde izleyin

Planı n taslak halinden fiil haline dönüşmesinin ilk şartı hedeftir. Bu kitabı niçin okuyorsunuz? Belleğ inizi geliştirmek için o halde birinci hedef bu. Peki bu parlak hafı zanı zdan nası l yararlanacaksı nı z? Bunu ancak kendiniz cevaplayabilirsiniz.

Hedefte kararlı olmadan, hiçbir girişimde başarı lı olunamaz. Onun için apaçı k bir hedef seçin ve bu hedefe ulaşmak için bütün size yardı m edecek, destek olacak şeyleri bir kenara yazı n. Hedefe yaklaştı kça heyecan artar ve hedef sizi çekmeye başlar. Yani hedefin çekim gücü vardır.

Kendinize ara hedefler bulun ve bu yolla vitesi hiçbir zaman boşa almayı n. Bazen hiçbir şey düşünemez, yapamaz hale gelirsiniz. Unutmayı n beyin hiçbir zaman yorulmaz, işlevini sürdürür yani siz vitesi boşa çı kartsanı z dahi, bellek çalı şıyordur. Kendinize ara hedefler bulmakla hem hı zı nı zı üçe katlar hem de vitesi hiç boşa atmazsı nı z.

Varsayalı m ki İngilizce öğrenmek istiyorsunuz. Kafanı za koyduğunuz bu amacı her gün 10 kelimelik bir listeyi ezberlemekle gerçekleştirebilirsiniz. Her kelime grubunun ezberinden sonra belleğ in daha hı zlı ve güvenilir çalıştı ğ ı nı fark edeceksiniz.

% 50-Hedef belirlemek

% 40-Tutanak Nokt.

% 30-Keyfe gem

% 20-Gerekçe

% 10-Normal

ALTINCI GÜN

Hiç unutmayın. Kendini ödüllendirme, bellek gücünü artı rı r. Kendini ödüllendirme geriye hatı rlama için zaman ortaya çı karı r. Geriye hatı rlamanı n etkisi bellek verimini yükseltir. Her başarı zaten bir ödül olmakla birlikte ödüllendirme başarı nı n artması demektir. Bir işe başladı ğ ı mı zda bizim kaçamak yaptı ğ ımı z işler esası nda birer



ödüldür. Yani ödüllendirmek için çok masrafa hiç gerek yok. Sizin dikkatinizi dağ ı tan sebepler ne ise o sebeplerle kendinizi ödüllendirebilirsiniz. Bir fincan kahve, çay, telefon görüşmesi, sohbet birer ödüldür. Yapı lan her işten sonra böyle bir ödülü hakettiğ inizi unutmayı n. Fakat bu ödül faslı , dikkati azaltmamalı . Mesela; iki bölüm olan tarih kitabı nı n birinci bölümünü bitirip sinemaya gitmek ödül değ ildir. Çalı şmanı zı tümüyle tehlikeye sokan etkili bir dağını klı ktı r. Yani ödüllendirme sizi oyalamaya iterek. Çalı şmayı önlememeli.

Ayrı ca ödülü geciktirmemelisiniz. Mesela; bu bölümü okuduktan sonra bir fincan çayı ödül koymuş sanı z mutlaka bir saniye bile geçirmeden o çayı için; ama kesinlikle bir saniye önce değ il. Çünkü gecikince ödülün etkisi azalacaktı r. Ödüllendirmenin sı nı rı olmalı , hiçbir şekilde çalı şmayı kesintiye uğ ratmamalı dı r. Sonunda, doğ ru verilmiş kı sa dinlenme araları zihinsel çalı şma sonuçları nı hissedilir derecede iyileştirir.

Bu kı sa arada geriye hatırlama vardı r. Geriye hatı rlama ile insan öğ rendiği bilgiye yardı mcı geçmiş yaşantı sından o an öğ renmediğ i bilgileri hatı rlayabilir.

% 60-kendini ödüllendirmek

YEDİNCİ GÜN

Hiç unutmayın:

*Aralama tekniğ i geriye hatı rlamanı n etkisini artı rı r.

*Aralama tekniğ i ile geriye hatı rlama, bellek verimini yükseltir.

*Birşeyi sadece kı sa süre için bellemek istemenizin dı şı nda, asla beyninize tıkarcası na ezberlemeyin.

Aralama tekniğ i isimler, listeler ve mekanik biçimde belleklenen şeylerde işe yarar. Mesela aşağ ı daki listeyi ezberlemeye çalı ş ı n.

ezberlemeye çalı şı n.

1-Ş u andaki politik durum 1-Atom enerjisinin kullanma olanakları

2-İç Politika 2-Savaşta kullanı lması

3-Uluslarası ilişkiler 3-Yok edici özelliğ i

4-Devlet başkanı nı n yetkileri 4-Barı şçı amaçlarla kullanı lması

5-Anayasa değ işikliğ i için öneriler 5-Atom enerjisi ve geleceğ in dünyası

Bu listeyi bir defa okuduktan sonra hepsini hatı rlayana dek iki listeyi de ezberleme zamanı nı zı not ettiğ inizde ikinciyi daha hı zlı ezberlediğ inizi göreceksiniz.



% 70- Aralama tekniğ i

SEKİZİNCİ GÜN

Hiç unutmayın:

*Kuşbakı şı yla canlı bir genel izlenim edinin.

*Bütünü mantı klı , organik ve zihne kolay giren parçalara bölün.

*Her parçanı n kendi içinde bir bütün oluşturması na dikkat edin.

*Tek tek parçaları , düşünce bağ lantı sı yasası na göre birbirleriyle birleştirin. Bir manzumenin ezberini küçüklükten beri hep kı ta kı ta yapardı k. Ama en etkili yol o değ ilmiş. En etkili olanı bütüne bir kuşbakı şı yla bakmak kı talararası bağ lantıyı kurup zihinde bir harita çizmekmiş.

Öbür türlü hergün bir kıtası nı ezberlediniz şiiri birgün okumanı z gerektiğinde beyninizin stop edişini çok görmüşsünüzdür.

Bu konuda yapı lan birçok deney ‘bütün metodu’nun kullanı lması nı n, ‘parça metodu’na oranla öğ renen kimseye yüzde yirmi bir zaman kazandı rdı ğ ı nı kanı tlamı ştı r.

Bellek malzemeniz (mesela bir şiir) kı sa ise bütün olarak öğ renin. Ama uzun bir ödev ise o zaman ödevi kuşbakışı gözden geçirin ve bölebildiğ iniz en büyük parçalara bölün. Ancak bu bölünmeler de parçalar birbiriyle anlamlı olmalı .

Başta verdiğ imiz dört parça,bütün kuralı nı da öğ rendikten sonra verimi yüksek bellek hedefine sadece iki adı m kaldı .

% 80-Kuşbakı şı .

DOKUZUNCU GÜN

Uz okuma: İnşad da denilen kelime ve cümlelerin vurguları n, anlamları nı belirterek ve dinleyiciyi duygulandı rmayı amaçlayan yüksek sesle okuma.

Ezbere okunan parçayı uzun süre bellekte tutmak için, tekrar tekrar okumakla yetinmeyip, her tekrardan sonra yüksek sesle söyleyip akı lda ne kadara kaldı ğ ı nı kontrol edin ve bu yüksek sesle okumayı bir uz okumaya dönüştürün.

Uz okuma:

1-Zaman kazandı rı r.

2-Ezberlemekte zorluk çekeceğ iniz parçaları anlamanı zı sağ lar

3-Kalıcı bir hafı za izlenimi oluşturur. Uz okumanı n zaman kazandı rdı ğı da deneylerle ispat edilmiştir. Hafı zadan bütünüyle yararlanmak isteyen, dikkatli gözlem yapmak



zorundadı r ve bütünü anlamak zorundadı r.

Okunacak metni yüksek sesle okumak sizi verimi yüksek belleğ e bir adı m daha yaklaştı racaktı r. Bu yolla görsel nitelik, işitsel nitelikle tamamlanı r. Yüksek sesle okursanı z zihinsel izlenimler canlanı r. Kelimeler vücut kazanı r. Bellenecek şeyi önce hafif sesle, sonra da yüksek sesle okuyan ve bunu uz okuyuşa dönüştüren kişi daha sonra hatı rlamak durumunda kaldı ğ ı nda gerekeni yapmı ş demektir. Eğ er ortam uygun değ ilse bu durumda bir kalem alı p bellenecek şeyi yazı n. Bu da ikinci en iyi yöntemdir.

% 90-Yüksek sesle okuma metodu.

ONUNCU GÜN

Hafı zanı zı n gelişiminde son menzile, insan zihninin en garip yeteneklerinden birini yardı ma çağırmakla varı lacak. Bu yetenek unutmaktı r. O halde verimli bellek için son kuralı ‘Belleğinize önemsiz şeyleri yüklemeyin. Onları unutun’. Önemli şeyleri dahi hatı rlamada güçlük çekmenizin sebebi bilincinizi zorlayan başka düşünceler tarafı ndan rahatsı z edilmesidir.

Belleğ i önemsiz şeylerden temizlemenin en iyi yöntemi tekrarlama ve uz okumaya dayanan öğ renme metotları dı r. Eğ er okuduğunuz veya duyduğ unuz şey önemsizse, o zaman ‘her türlü tekrarlamadan kaçı nı n’ Ivı r-zı vı r şeyler önemli olanları n yolunu tı kayarak hatı rlama yeteneğ ini zedeler.

Kası tlı unutma, güvenilir bir belleğ in temelini kurar.

HİÇ UNUTMAYIN:

*Kası tlı unutma, kusursuz belleğ in anahtarı dı r.

*Zihninize önemsiz şeyleri yüklemeyin

*Önemliyi hatı rlamak için doğ ru unutmayı öğ renin

% 100Kasıtlı unutma

% 90Yüksek sesle okuma metodu

% 80Kuşbakışı

% 70Aralama tekniğ i

% 60Kendini ödüllendirmek

% 50Hedef belirlemek

% 40Tutamak noktaları



% 30‘Keyif’e gem vurmak

% 20Bellek gerekçesi

% 10Normal verim

EK BÖLÜM

Fotoğ rafik Bellek Var mı dı r

Fotoğ rafik bellek diye birşey asla yoktur. Yani hiçbir insan bir bakı şta bir sayfanı n tamamı nı anlayamaz. İspatı :

A S C F R

L T Y U I

E R F S X

T R Z X C

H U I O N

Yukarı daki kareye tam 60 saniye bakı nı z. Sonra harflerin üzerini kapatı p aşağ ı daki soruları cevaplayı nı z:

1-Karedeki harfleri söyleyiniz

2-Sağ da, sonuncu dikey dizideki harfleri söyleyiniz.

3-Sağ alt köşeyle sol üst köşe arası ndaki harfleri söyleyiniz.

Evet! Sizce fotoğ rafik bellek var mı dı r?




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

ECBanner